Marion Reijerink in documentaire “De lessen van 25 jaar trainingsmarkt”

In deze reportage geven o.a. Nicole Eggermont (oud S&N, VETRON, IPV Opleiding & Training), Ton Dijkzeul (GiTP), Boudewijn Overduin (Vergouwen Overduin), Jochem Westerhof (YouGuide), Bas van Riet (Dutch Training Professionals), Bart van Luijk (DOOR training & coaching), Jasper Voorhoeve (Master it) en Marion Reijerink (atSync/Nyansa Training, Coaching en Advies) antwoord op de volgende vragen:

  • Hoe ontstond ‘de trainingsmarkt’ en waar komen we vandaan?
  • Is het verdienmodel van ‘uurtje-factuurtje’ nog houdbaar?
  • Wat is er na Kolb en Ebbinghause veranderd op het gebied van leren?
  • Wie van de ‘new kids’ staan te trappelen om deze markt te betreden en welke gevolgen heeft dat voor het leerproces?

De trailer van de documentaire is hier te bekijken!

Sinds de opkomst van het internet en Google vinden velen dat er niet meer betaald hoeft te worden voor informatie, educatie en training. Zouden we daaraan kunnen afleiden, dat het ambacht waarbij leermeesters en pupillen samen aan de groei van het individu werken, vandaag de dag niet meer is, wat het ooit is geweest? Of is de overweldigende hoeveelheid data dat we tot onze beschikking hebben juist een onderdeel van het probleem? ‘Data’ is immers geen equivalent voor ‘kennis’. Wat weten we over de trainingsbureaus die de dip hebben overleefd en wat zegt dat over de toekomst van het trainingsvak?Training houdt in dat mensen, met behulp van specialisten, vaardigheden ontwikkelen waardoor ze morgen verder komen dan waar ze vandaag zijn. Dat wordt ook van hen verwacht. Een snel veranderende en complexe zakenwereld vereist dat mensen zich steeds sneller ontwikkelen en kunnen aanpassen.

Ontwikkelen is vaak een proces van groeien en leren. Ontwikkelen gaat over het verkrijgen van nieuwe kennis, vaardigheden en het aanleren van nieuw gedrag, maar ook over het aanpassen van vaardigheden die we reeds bezitten. Ontwikkeling gaat daarom altijd hand in hand met veranderen. Zonder dat veranderen, is er ook geen groei mogelijk.

Het trainingsvak zorgt er vaak voor dat dergelijke veranderingen worden geïnitieerd en worden doorgevoerd. Dat is het vakgebied waar deze reportage over gaat. We gaan in deze reportage een blik werpen op de trainingsmarkt, toen, nu en in de nabije toekomst.

Naast de kranten- en tijdschriftenbranche is ook een andere sector hard geraakt door de toenemende hoeveelheid beschikbare informatie op het internet. De trainingsmarkt heeft in de jaren 2008 en 2009 een ongekende dip meegemaakt. Het bijzondere hieraan was dat deze enorme dip al plaatsvond nog voordat de financiële crisis uitbrak. Blogs, content marketing en zelfs complete cursussen vinden we vandaag de dag immers gratis op het internet. Dit maakt ons nieuwsgierig naar de vraag: “Kent de Nederlandse trainingsmarkt hetzelfde lot als de krantenindustrie? Wat was de werkelijke oorzaak van deze dip? Hoe staan trainingsbedrijven ervoor en wat brengt de toekomst met zich mee voor deze sector?”

In deze documentaire geeft ook Marion Reijerink haar visie op deze ontwikkelingen.

Geen reacties

Plaats reactie

Plaats je reactie